Mobilegeddon: hogyan hat az életünkre?

SEO keresőoptimalizálás mobil SEO mobil-barát oldal lokális keresés

2015 az az év, amikor a mobil eszközről indított keresések száma már meghaladja a desktoposokat, ennek (is a) hatására a Google súlyozott figyelmet fordít a különféle mobilbarát megoldásokra. Hogyan változtatja meg az életünket és a webes tevékenységeinket a mobil jelenléte?

A Google 2015. április 21-én életbe lépő algoritmus frissítése a mobilt vette fókuszba. Ami nem csoda, hiszen évről évre egyre több mobil és viselhető eszköz kerül forgalomba, egyre többen használják ezeket az élet minden területén helytől és időtől függetlenül. Ezért fontos, hogy ezeken a platformokon is megfelelő minőségű tartalommal tudják a cégek kiszolgálni a látogatókat.

A Mobilegeddon bejelentése után sokan félreértelmezték a bejelentést: szó sincs arról, hogy a Google büntetné azokat az oldalakat, amelyeknek nincs mobilbarát felülete, csak hátrébb sorolja a mobil találati listán a keresőben.

A keresők célja, hogy a keresési kifejezéshez a lehető legrelevánsabb, mások által is használt tartalmakat kínáljon a felhasználóknak. Ahhoz, hogy ezeknek a kritériumoknak megfeleljen, folyamatosan fejleszti és finomítja a keresési algoritmusait.

Amikor a kereső rangsorolja a találatokat, több százféle szempontot vesz figyelembe, amely kiterjed a weboldal egészére: a kódolásra, a sebességre, a megjelenésre, a használhatóságra és persze a tartalomra is. Hiába van jó tartalom, ha a megjelenés nincs mobilra optimalizálva, vagy fordítva, egyik sem működik a másik nélkül. Tehát amikor mobilbarát oldalról beszélünk, együtt kell kezelni minden területet.

A keresők elsősorban azt vizsgálják, milyen felhasználói élményben részesülnek a felhasználók, megtalálják-e, amit keresnek, megfelelően tudják-e használni a felületet.

Mik kellenek egy mobil-barát oldal kialakításához?

Mobil vs. desktop

Eszközre tervezve

Tervezéskor ne feledkezz meg a legalapvetőbb dologról: a mobil eszközök korlátozottabbak, mint a desktop eszközök: kisebb kijelző, lassabb processzor, kevesebb memória, kisebb kapacitású akkumulátor, lassabb internet kapcsolat. Felhasználói oldalról viszont gyorsabban várják a betöltést. Ha néhány másodpercen belül nem töltődik be az oldal, már tovább is állnak.

Úgy kell kialakítanod a weboldalad, hogy minimalizáld a felhasználók frusztráltságát, azaz gyorsan töltsön be az oldal és könnyű legyen kezelni. Technológiailag sok mindent lehet/kell ezért tenni, azonban fontos, hogy a gyorsaság ne menjen a minőség rovására, mert a felhasználóknak az is stresszt okozhat.

Fókuszban a felhasználói élmény

A felhasználói élmény nem csak azért fontos, hogy a felhasználó boldog legyen, sokat javíthat a SEO eredményeken is. Az áttekinthető felület, a könnyen használható navigációs rendszer ugyanolyan fontos, mint a gyors betöltődés.

A mobil eszközökön is könnyen kezelhető és minőségi tartalommal szolgáló oldalt szívesen használják a felhasználók, amely nagyon sokat nyom a latban a kereső találati listájának élére való jutásban.

Figyelj arra, hogy minden tartalom megfelelően legyen kialakítva:

Optimalizálj lokális keresésre

A mobilról indított keresések több mint fele valamilyen helyhez kötött dologra irányul: helyet, terméket, szolgáltatást keresnek az adott területen, településen. Ha van ilyen jellegű tartalom az oldaladon, fordíts rá kiemelt figyelmet, hogy a keresőkben minél jobb helyen szerepeljen az oldalad.

A mobilon keresők gyakran keresik egy üzlet címét, elérhetőségét, nyitva tartását, vagy egy szolgáltatás/termék árát. Ahhoz, hogy ezekhez az információkhoz gyorsan hozzáférjenek a felhasználók, megfelelően kell elhelyezni és keresőoptimalizálni a tartalmakat. Mivel másképp keresünk mobilon, mint az asztali gépen, figyelni kell a felhasználói szokásokat, hogy a megfelelő kulcsszavakat tudd használni.

Nagyon hasznos lehet a mikroformátumok használata, amellyel a forráskódban egységes szabvány alapján meg tudsz jelölni bizonyos adatokat (pl. a cég címét, elérhetőségét, az adott termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó alapinformációkat), melyek segítenek a keresőoptimalizálásban.

A lokális kereséseknél előnyben részesülnek azok a találatok, amelyek a tartózkodási helyünkhöz legközelebb esnek, ráadásul a top találatoknál a lehető legtöbb információt jeleníti meg a kereső (cím, telefonszám, nyitva tartás stb.) ezért érdemes minél több információt megadni egyrészt a weboldalon, másrészt a mikroformátumoknál.

search console

Kövesd nyomon a keresési kulcsszavakat

Az organikus keresések közel kétharmada különböző kulcsszavakkal történik a mobil és desktopról indított keresésekkor. A Google Search Console (régi nevén Webmaster tools) segítségével megtekintheted, milyen keresési kifejezésekkel érkeztek a látogatók az oldaladra, ezáltal finomhangolhatod a kulcsszavaidat.

És ha már a search console-ban jársz, ellenőrizheted, hogy technikailag is rendben van-e az oldalad. A hibás kód, a sok 404-es oldal, a rossz linkek, rossz linkelések mind negatívan befolyásolhatják a keresési eredményeket.

Hasznos eszközök

Íme néhány olyan eszköz, amelyek segítenek a mobil SEO beállításokban illetve ellenőrzésükben.

Google Mobilbarát teszt – segítségével ellenőrizheted, hogyan látja a Google az oldalad. Ha nem megfelelő, javaslatokat ad a mobil baráttá tételhez.

Mobil SEO kézikönyv – a Google sok segítséget nyújt a megfelelő technikai beállításokhoz.

FeedTheBot SEO teszt – nagyon hasznos kis eszköz, megvizsgálja az adott oldalt technikai szempontból és részletesen megmutatja a hibákat, valamit javaslatot tesz a módosításra

Google 200 rangsorolási faktora – Brian Dean összeállította a top 200 rangsorolási faktor listáját, amelyet folyamatosan frissít

KISSmetrics kulcsszókutató eszközök – remek összefoglaló különböző kulcsszókutató eszközökről